Jesteś tutaj: stud-tour.edu.pl > Studia > Korepetycje udzielane przez studentów

Krytyka

Dziecko jak każdy człowiek woli być chwalone niż krytykowane, ale zdarzają się sytuacje, w których musimy powiedzieć pociesze, że robi coś źle. Choć nie wydaje się to zawiłą sprawą, wcale nie jest takie proste. Najczęściej popełnianym błędem jest krytyka dziecka, a nie tego co zrobiło. Kiedy rozleje sok mówimy, że jest niezdarne. W ten oto sposób młody obywatel zapamiętuje, że jest niezdarny, a o rozlanym soku bardzo szybko zapomina. Jak więc mówić, by krytyka miała konstruktywne działanie. Zamiast mówić, że maluch jest jakiś tam dobrze powiedzieć, że sok się rozlał, bo niewystarczająco uważał, ale następnym razem powinien zwrócić większą uwagę na to co robi, żeby sytuacja się nie powtórzyła. Po incydencie z sokiem powinniśmy poprosić dziecko by za siebie posprzątało i starło blat stołu. Jeśli jest na to za małe, nie rezygnujmy. Pomóżmy mu, ale choć część czynności powinno wykonać samodzielnie. Odpowiednio skonstruowana krytyka nie działa destruktywnie zarówno w przypadku dzieci jak i dorosłych. Nikt z nas nie lubi słyszeć, że jest beznadziejny, wolimy nieco zawilej wytłumaczyć popełniony błąd, który raczej nie wynika z takiej a nie innej naszej cechy.

Zostaw odpowiedź

Musisz być zalogowany żeby komentować.